کد مطلب:313788 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:887

توسل به حضرت ام البنین
در میان جامعه ی ما، نه تنها توجه و توسل به حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام كاملا مرسوم است، بلكه توسل به حضرت ام البنین علیهاالسلام مادر بزرگوار آن حضرت نیز رواج دارد.

بسیاری از مردم متدین و نیك اندیش، برای رفع شداید و گرفتاریها، و برطرف شدن نیازها، به حضرت ام البنین علیهاالسلام متوسل می شوند، و به زودی نیز حاجت خود را می گیرند. این خود گواه روشنی است بر عظمت و شأن و جلالت آن بانوی



[ صفحه 70]



داغدار در پیشگاه خداوند بزرگ.

در یكی از ختومات مجربه پس از چهارده معصوم علیهم السلام، حضرت ام البنین علیهاالسلام را نیز وسیله ی تقرب به درگاه خداوند قرار می دهند و حاجت خود را می گیرند. طریقه ی آن ختم در كتاب مجموعه ی علم جفر به این صورت ذكر شده است:

وقت انجام این ختم بعد از نماز صبح و یا پس از نماز عشا می باشد و اگر از اول ماه شروع كنند بهتر است. روز اول به نیت ساحت قدس حضرت خاتم الانبیاء حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم، روز دوم به نیت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام، روز سوم به نیت ساحت مقدسه ی حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، روز چهارم به نیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و... روز چهاردهم به نیت حضرت بقیةالله الاعظم امام زمان ارواحنا فداه، هر روز هزار مرتبه صلوات با ذكر (و عجل فرجهم) قرائت شود، ضمنا روز پانزدهم به نیت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام، و روز شانزدهم به نیت حضرت ام البنین علیهاالسلام، و روز هفدهم نیز به نیت حضرت زینب كبری علیهاالسلام هر روز هزار بار صلوات بفرستد در روز آخر پس از اتمام صلوات دعای توسل معروف را كه در مفاتیح الجنان ذكر شده و اول آن:

«اللهم انی أسئلك و أتوجه الیك بنبیك نبی الرحمة» می باشد بخواند.

در كتاب یاد شده، از قول شخصی موثق نقل شده است كه عده ای این ختم را با هم انجام داده، و در آخر ختم، حضرت باب الحوائج قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیه السلام را زیارت نمودند. آن حضرت به آنان فرموده بودند:

«حاجاتكم مقضیة»

یعنی: حاجتهای شما برآورده شده است.

آن شخص قسم یاد كرد كه ما چند نفر بودیم، حاجات یكایك ما برآورده شد. [1] .



[ صفحه 71]




[1] استفاده شده از يادداشت فاضل فرزانه، حجت الاسلام و المسلمين آقاي سيد مرتضي مجتهدي سيستاني.